Gamla SKK:are

Minnestexter

Här samlar vi texter om SKK:are som gjort avtryck i klubben och historien på olika sätt.

Arne Borg  1901 - 1987

Arne Borg SKK

Arne Borg är Sveriges mest framgångsgrika simmare och tillhörde Stockholms Kappsimningsklubb under hela sin simkarriär .

En imponerande meritlista

Under åren 1921-29 satte Borg inte mindre än 32 världsrekord.  Han tog OS guld i Antwerpen 1928 på 1500frisim samt ytterligare 4 OS-medaljer under sin karriär. Dessutom vann Arne Borg fem EM mellan 1925 och 1927
samt var landslagsman i vattenpolo. Hans världsrekord från EM i Bologna 1927 slogs först 1938 och stod sig som svenskt rekord till 1958. Totalt tog han 40 SM-guld, däribland 4 i vattenpolo, där han också var landslagsman.

Legendariskt världsrekord på 1500 frisim

Dagen för det legendariska världsrekordet 1927 inleddes med att Arne Borg simmade slutsträckan på stafetten 200m frisim och tog Sverige till final.
Därefter spelade han vattenpolo mot Frankrike där han lär ha fått fyra framtänder utslagna. Uppretad och revanschlysten satte han ihop ett världsrekordschema för kvällens final på 1500. Arne Borg satte världsrekord som mellantid på 400, 500, 800 och 1000 meter. Han varvade alla konkurrenter för att
avsluta med att slå sitt eget världsrekord på sträckan med nästan 1 minut.

Minnesord

Uno Nordstrand 1934 - 2013

Från ungdomen till ålderdomen var han Stockholms Kappsimningsklubb trogen. Till en början som simmare sedan som polospelare under många år och på ålderns höst som trägen badare i Äldre SKK:ares morgonträffar.

I unga år var han ledare på träningsläger i Flen. Såg till att vi skötte
oss och kom i säng i tid. Oss flickor i medleylaget föll det på hans lott att hålla ordning på.

Laget bestod av mig, Birgit Lundgren, rygg, Margareta Sjöholm bröst, Yvonne Kjellgren fjäril och Birgitta Wängberg fritt. Birgitta deltog i olympiaden i Melbourne 1956. Vi i medleylaget lyckades placera oss som tvåa på JSM i Norrköping nångång på femtiotalet.

Uno och jag gifte oss 1958. Han var tjugofyra och jag tjugo år. Vi fick tre barn: Sara, Fredrik och Cecilia. 1975 skilde vi oss. Sara och Fredrik blev medlemmar i Kappis och tränade flitigt några år.

Fredriks son Oskar har ägnat stor del av sitt liv åt simning. Han började som sjuåring i Neptun (familjen bodde i Gustavsberg , så Kappis med träning i Åkeshov var inte att tänka på) och efter fyra år med intensiv träning och universitetsstipendium i USA har Oskar avancerat till elitsimmare.
Under sommarens utomhus SM i Halmstad erövrade han tre guldmedaljer, 1500 och 800 fritt och lagkappen för Helsingborgs simsällskap och silver på 400 fritt. Detta skedde en dryg vecka efter Unos död.

Pappa Fredrik uppmuntrade honom att ge sitt yttersta för att postumt hedra farfar Uno. Han hade med stort intresse följt Oskars tävlingsresultat och om han levt några veckor till hade han varit mycket stolt.

Så länge Uno hade fysisk förmåga att träffa sina kamrater i Äldre SKK:are
tog han sig tidigt på morgnarna till Sundbyberg där morgonsimningen
ägde rum. Kamraterna Dicken, Calle, Rune, Jerka, Curre, Rolle och Horsen
med flera saknar honom.

Den tjugosjätte juni 2013 somnade Uno lugnt in på Maria Reginas vilohem i Storängen i Nacka. Vi hans närmaste Ulla - sambo och livskamrat- sedan mer än trettio år, hans barn Sara, Fredrik och Cecilia och jag barnens mor
och ungdomskärlek hann ta farväl och tacka honom för allt han betytt för oss.

Texten är skriven av Axianne Gerdman (en gång Birgit Nordstrand)

Lars Skåål 1949-2022

In Memoriam/ Till Minne

Ännu en av våra vattenpolare från det framgångsrika laget från 70-talet har lämnat oss! Lars "Lasse" Skåål gick bort efter sin svåra sjukdom den 4 maj 2022, alldeles för tidigt.

Lasse började hos oss i Kappis 1978, hann spela ihop 5 SM, 74 landskamper och var med i Moskva-OS-laget 1980.

Jag minns honom dock redan som mycket ung simmarkamrat i Örebro SimSällskap, där jag bodde 1958-60. Hans far var brandmästare och vi småpojkar fick ibland äran att leka/spela fotboll och handboll med de stora idrottshjältarna/brandmännen som Orvar Bergmark (fotbollslandslaget), Olle Sääv(bandylandslaget), Rune Åhrling (handbolls-landslaget) m fl.

Vi kommer att minnas Lasse som en ambitiös simidrottskille och en mycket fin gammal lagkompis. Må han vila i frid och vi sänder vårt djupa deltagande till familjen.

texten skrivits av Robert Hernadi, f d lagkapten och f d ordförande i SKK

Toivo Öhman 1933-2023

In Memoriam/ Till Minne

Toivo Öhman, SKK-are med 43 svenska mästerskap i simhopp och mångårigt engagemang i svensk och internationell simhoppning i LEN:s och FiNA:s hoppkommitteer har avlidit 90 år gammal.

Från Tyri Öhman (dotter).